Komentarz PSEW do projektu rozporządzenia Ministra Energii z dnia 02.09.2016 r. ws. ceny referencyjnej energii elektrycznej z OZE w 2016 r.

by webmaster

Komentarz PSEW do projektu rozporządzenia Ministra Energii z dnia 02.09.2016 r. ws. ceny referencyjnej energii elektrycznej z OZE w 2016 r.

by webmaster

by webmaster

Komentarz PSEW do projektu rozporządzenia Ministra Energii z dnia 2 września 2016 roku w sprawie ceny referencyjnej energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii w 2016 i okresu obowiązku zakupu energii elektrycznej oraz okresu prawa do pokrycia ujemnego salda

Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej zostało zaskoczone zasadniczą zmianą jaka zaszła w projekcie rozporządzenia z 2 września 2016 roku, w stosunku do poprzedniego projektu z 8 lipca 2016 roku, w kwestii ustalenia  przez Ministra Energii poziomu maksymalnej ceny w złotych za 1 MWh, za jaką może zostać w danym roku kalendarzowym sprzedana przez wytwórców produkujących energię elektryczną z instalacji o łącznej mocy zainstalowanej poniżej 1 MW dla energetyki wiatrowej.

Zgodnie z Ustawą o odnawialnych źródłach energii minister właściwy do spraw energii określa, w drodze rozporządzenia, nie później niż 60 dni przed dniem przeprowadzenia pierwszej w danym roku aukcji, maksymalną cenę w złotych za 1 MWh, za jaką może zostać w danym roku kalendarzowym sprzedana przez wytwórców w drodze aukcji energia elektryczna z odnawialnych źródeł energii, zwana dalej „ceną referencyjną”. Jak wskazuje wyraźnie ustawa w art. 77 Minister Energii przy ustalaniu ceny referencyjnej energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii bierze pod uwagę szereg parametrów enumeratywnie wymienionych w ustawie:

  • istotne parametry techniczne i ekonomiczne funkcjonowania instalacji odnawialnego źródła energii;
  • nakłady inwestycyjne ponoszone w okresie przygotowania projektu i jego budowy wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną;
  • założenia dotyczące technicznych warunków pracy instalacji odnawialnego źródła energii, w tym sprawności wytwarzania energii elektrycznej lub biogazu rolniczego, współczynniki wykorzystania dostępnej mocy elektrycznej, współczynniki zużycia wytworzonej energii elektrycznej i biogazu rolniczego na pokrycie potrzeb własnych oraz na pokrycie strat powstających przed wprowadzeniem energii elektrycznej lub biogazu rolniczego do sieci;
  • koszty operacyjne oraz dodatkowe nakłady inwestycyjne ponoszone w okresie eksploatacji, w którym instalacja odnawialnego źródła energii podlega mechanizmom i instrumentom wsparcia;
  • przewidywane kształtowanie się cen biomasy i innych paliw oraz jednostkowe ceny uprawnień do emisji, CO2;
  • koszty kapitału własnego wytwórcy energii elektrycznej lub biogazu rolniczego;
  • wpływ instalacji odnawialnego źródła energii na środowisko naturalne, w tym na redukcję emisji zanieczyszczeń atmosferycznych, w szczególności metanu;
  • zrównoważone zagospodarowanie zasobów wodnych;
  • cele gospodarcze i społeczne, w tym udział wykorzystywanych technologii do wytwarzania energii lub paliw z odnawialnych źródeł energii w tworzeniu nowych miejsc pracy;
  • oszczędności energii pierwotnej uzyskanej w wyniku jednoczesnego wytwarzania energii elektrycznej, ciepła, chłodu, lub paliw pochodzących ze źródeł odnawialnych.

W Uzasadnieniu do projektu przedmiotowego rozporządzenia czytamy, że „wobec braku istotnych zmian w odniesieniu do kosztów wytwarzania energii elektrycznej w odnawialnych źródłach energii (do czasu ww. rozporządzenia) projektodawca przyjął, że nadal aktualne są pierwotne ceny referencyjne na 2016 rok określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 13 listopada 2015 r. w sprawie ceny referencyjnej energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii (Dz.U. poz. 2063). Jak czytamy dalej w Ocenie Skutków Regulacji do projektu przedmiotowego rozporządzenia: „Jedyne odstępstwo dotyczy instalacji o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 1 MW, wykorzystujących do wytwarzania wyłącznie energię wiatru na lądzie”, dla których Minister Energii ustalił cenę referencyjną na poziomie 300 zł, co stanowi obniżkę o blisko 28% w stosunku do ceny pierwotnej (415 zł). Projektodawca argumentuje ten wyjątek koniecznością „realizacji założeń projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie maksymalnej ilości i wartości energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, która może być sprzedana w drodze aukcji w 2016 r.”, planowanym rozwojem instalacji fotowoltaicznych o łącznej mocy zainstalowanej poniżej 1 MW oraz koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego kraju.

W naszej ocenie artykuł 77 Ustawy o odnawialnych źródłach energii, który zawiera wyczerpujący katalog przesłanek, jakie minister właściwy ds. energii bierze pod uwagę przy ustalaniu ceny referencyjnej energii elektrycznej z OZE nie zawiera podstaw do takiego jednostkowego obniżenia ceny referencyjnej, które zostały wskazane w ocenie skutków regulacji do projektu rozporządzenia. Niezależnie od powyższego wielkość projektowanej aukcji (wg projektu rozporządzenia z 8 lipca 2016 r.) w żaden sposób nie może wpływać na bezpieczeństwo energetyczne, niezależnie od tego, jakie technologie aukcje tę wygrają.

Warto zauważyć, że wprowadzony Ustawą o OZE podział na „koszyki aukcyjne” miał właśnie na celu możliwość kształtowania miksu technologii OZE. Dodatkowe ograniczenia, które wprowadza rozporządzenie, zmieniają rozwiązania wprowadzone Ustawą o OZE, co jest niezgodne z zasadami stanowienia prawa.

W ocenie PSEW tak drastycznie obniżenie ceny referencyjnej dla OZE wykorzystujących energię z wiatru na lądzie, o mocy zainstalowanej poniżej 1 MW, w stosunku do poprzedniego projektu rozporządzenia, z dnia 8 lipca 2016 r., oznacza w praktyce, pozaustawowe wyeliminowanie tych instalacji z udziału w przetargu na energię elektryczną z OZE, co jest sprzeczne z podstawową zasadą równego traktowania podmiotów startujących w aukcji.

Chcemy wskazać także na fakt, że, pomimo iż w treści oceny skutków regulacji jest sformułowanie, iż projekt ten został skierowany do konsultacji w PSEW, nie miało to miejsca w stosunku do projektu z 2 września, a PSEW konsultował jedynie projekt z 8 lipca. Uznajemy, zatem to pismo, jako element konsultacji i wnioskujemy o przywrócenie ceny referencyjnej dla OZE wykorzystujących energię z wiatru na lądzie, o mocy zainstalowanej poniżej 1 MW, na poziomie określonym w projekcie z 8 lipca.

 

 

Top